Saturday 31 March 2012

Faktor-faktor Berlakunya Kes Penderaan Kanak-kanak di Negara Kita

Sejak kebelakangan ini, media massa sering mendedahkan kes penderaan kanak-kanak yang berlaku di negara kita. Penderaan kanak-kanak terbahagi kepada dua bentuk, iaitu penderaan secara fizikal dan mental. Penderaan secara fizikal bermaksud mencederakan mangsa dan boleh meninggalkan kesan sepertiluka, lebam, dan mungkin juga berlaku pendarahan dalam otak. Penderaan mental pula berlaku apabila kanak-kanak sering dimarahi, diherdik,dan boleh mengakibatkan tekanan mental atau emosi. Terdapat banyak faktor yang boleh dikaitkan dengan kes penderaan.

          Kemajuan negara hari ini menyebabkan kos hidup semakin meningkat.hal ini menyebabkam sebahagian rakyat mengalami tekanan ekonomi dalam mengharungi kehidupan seharian. Kesempitan wang yang dirasai untuk menyara anak-anak yang ramai akan menimbulkan kesan tekanan emosi.Tanggungjawab memenuhi segala permintaan anak-anak boleh mendorong kepada berlakunya kes penderaan.

          Selain itu, tekanan di tempat kerja juga boleh membawa kepada kes penderaan kanak-kanak. Bebanan kerja di tempat kerja menyebabkan badan menjadi letih. Apabila pulang ke rumah, terpaksa berdepan pula dengan kerenah anak-anak yang sentiasa inginkan perhatian. Tekanan yang dihadapi boleh membawa kepada tekanan mental yang menyumbang kepada berlakunya kes penderaan.

          Kepincangan rumah tangga turut disenaraikan sebagai faktor-faktor berlakunya kes penderaan kanak-kanak. Ibu bapa yang tidak sefahaman sering bertelagah. Namun begitu, terdapat juga pasangan yang menyimpan perasaan tidak puas hati secara sendirian. Hal ini boleh menyebabkan mereka melepaskan tekanan dengan cara memukul atau menyakiti anak-anak.

         Tambahan pula, sikap ibu bapa yang tidak sabar dalam melayan kerenah anak-anak juga boleh juga membawa kepada berlakunya kes penderaan. Kanak-kanak yang secara semula jadi bersifat manja, inginkan perhatian, nakal sememangnya menuntut kesabaran orang dewasa yang menjaga mereka. Sikap tegas ibu bapa dalam mendisiplinkan anak-anak kadang-kadang agak keterlaluan.

         Kesimpulannya, masalah sosial ini perlu ditangani denag segera ke arah mewujudkan masyarakat penyayang menjelang tahun 2020. Kanak-kanak pada hari ini tidak seharusnya disia-siakan kerana mereka merupakan pewaris negara pada masa hadapan. Kita tidak mahu negara ketandusan pewaris yang berwawasan.


No comments:

Post a Comment