Sunday 25 March 2012

KARANGAN GAMBARAN

Melancong ke luar negara memang dapat menambahkan pengetahuan seseorang.Pada cuti penggal yang lepas,keluarga kami telah melawat ke bandar raya Singapura.Kunjungan ini merupakan kali pertama saya ke`Kota Singa' yang terkenal di seluruh dunia.
            Apabila bas pesiaran masuk ke Kota Singa,saya terpegun melihat begitu banyak bangunan pencakar langit.Bangunan-bangunan di situ tersusun rapi dan mempunyai keindahan arkiteknya yang tersendiri.Bangunan-bangunan ini mengingatkan saya tentang bandar raya Kuala Lumpur yang juga mempunyai banyak bangunan pencakar langit yang unik dan indah.
             Apabila saya memandang ke luar tingkap bas,saya dapati jalan raya di sekitar bandar raya ini penuh sesak dengan pelbagai jenis kenderaan.Kereta-kereta yang bergerak di sekitar bandar raya ini kelihatan baharu belaka.Jalan raya di sini amat luas dan bersih.Saya berasa kagum dengan warga kota yang dapat menjadikan kawasan di sekitar bandar raya ini begitu bersih.Kesedaran sivik yang sedemikian harus dicontohi.
             Pusat beli-belah di bandar raya ini besar-besar belaka.Di dalamnya terdapat pelbagai jenis barangan keperluan seharian dan bermacam-macam lagi barangan import dari serata pelosok dunia.Satu lagi perkara yang saya lihat adalah tidak ada orang yang merokok di tempat-tempat awam.Tambahan pula,di sekitar bandar ini juga bersih sekali.Warga kota secara amnya bersopan dan mesra.
             Saya kagum dengan kebersihan dan keindahan Kota Singa.Apabila saya kembali ke tempat tinggal saya sendiri,saya akan menjaga kebersihan di tempat tinggal saya pula.Keindahan dan kebersihan bandar raya Singapura memang memberikan kesedaran yang tidak terhingga bagi diri saya. 

No comments:

Post a Comment